Studio Yogaenergi

Aktuellt

Höstterminens schema hittar du under Schema & Priser. Välkommen till en skön yogahöst på Studio Yogaenergi! :) 

Eva, Studio Yogaenergi

Terminskurs, 10-kort eller engångsbiljetter

På Studio Yogaenergi kan du antingen gå en terminskurs, yoga med 10-kort eller köpa engångsbiljetter. Alla klasser är öppna och det finns alltid några lediga platser som är bokningsbara. Yogamattor mm finns att låna och det finns omklädningsmöjligheter men inte dusch. Läs mera under Schema & Priser samt under Boka.

Små grupper

lavendelPå Studio Yogaenergi yogar du i små grupper (max 14 deltagare). Det ger läraren möjlighet att se varje deltagare och ge dig personlig hjälp så du lättare kan hitta rätt i positionerna. Det gör ofta yogan roligare samt att skaderisken blir minimal. Stämningen är familjär, och om du vill kan du stanna upp en stund före eller efter yogaklassen och ta en kopp yogite.

Varför yoga?

Kanske vill du bli smidigare i kroppen, må bättre fysiskt och ha lättare för att slappna av. Vid regelbunden träning kan man få många positiva effekter av yoga. Exempelvis en ökad kroppsmedvetenhet, minskad muskulär spänning, förbättrad sömn, sänkt blodtryck mm. Yogans filosofi kan också tillföra ett nytt förhållningssätt till dig själv och omvärlden som kan inspirera till nya sätt att tänka och reagera.

Yoga Alliance, en organisation som kvalitetssäkrar yogalärare och yogaskolor i världen, har sammanställt en lista med de tio bästa anledningarna till att prova yoga. ”Asanas” är sanskrit och betyder kroppspositioner. Läs mera: Varför yoga?

Vilken yoga passar dig?

Syftet med yoga är att uppnå harmoni både fysiskt och mentalt. Olika yogaformer lägger tonvikten på olika komponenter, men gemensamt för all yoga är att man jobbar aktivt med andningen och tränar på att öka sin närvaro i nuet. En del yogapositioner är utformade för att vitalisera och balansera kroppens funktioner, medan andra kanske framförallt gör att man blir starkare och smidigare. De fysiska övningarna kan också vara ett sätt att förbereda sinnet för meditation.

Viryayoga

Eva - Viryayoga, Basyoga, PausyogaViryayoga (virya uttalas ”virja”) är en dynamisk yogaform som har utvecklats av yogaläraren Josephine Selander i samarbete med en naprapat. Syftet var att sänka tröskeln för nybörjare, och att underlätta för mera vana yogaelever att vidareutvecklas utan att riskera att skada sig. Många som börjar med yoga i väst börjar senare i livet, och de flesta har ett stillasittande jobb.

Utgångspunkten för Viryayoga är den klassiska hathayogan med ashtangayogans flödestänk, anusarayogans biomekaniska förhållningssätt och en djup förankring i yogans filosofi. Man lägger stor vikt på hälsosam biomekanik och att bygga upp styrka och rätt teknik från grunden. En annan viktig komponent är att det ska få vara roligt, kravlöst och lättsamt att yoga. Läs mer om Viryayoga här: Viryayoga.

Viryayoga 1 – 90 min

Passar dig som inte har yogat tidigare, har haft ett uppehåll eller vill lära dig Viryayoga från grunden. Skonsam men effektiv träning av styrka, smidighet och balans där meditation och en längre avslappning ingår i passet. Fokuserar på känslan i kroppen och på andningen. En skön stressventil som tar hand om både kropp och själ.

Viryayoga 1 – 60 min

En nedkortad, lugnare variant av Virya 1. Passar dig som vill yoga lite långsammare.

Viryayoga 1 – 90 min fortsättning

Samma som Virya 1 90 min men med större variation på övningarna och lite högre tempo. Passar dig som har tidigare yogaerfarenhet och kan vara ett alternativ till Viryayoga 1-2 (som är lite mera krävande styrkemässigt).

Viryayoga 1-2

Man behöver inte ha gått på Viryayoga 1 för att gå på 1-2. Andra dynamiska yogaformer som t ex Ashtangayoga och Poweryoga ger också en bra grund. Viryayoga 1-2 passar också dig som inte är så yogavan men som gillar lite tyngre träning och vill bli ordentligt varm. 1-2 har samma upplägg som Viryayoga 1, men tempot är högre och övningarna mer belastande (längre hävstänger).
Du behöver inte vara vig för att gå på Virya 1-2, men hyfsat stark.

Viryayoga 2

För dig som är lite mera rörlig och har tidigare yogaerfarenhet. Passar dig som har gått på Virya 1-2 och är sugen på nästa steg. Kan också vara ett alternativ för dig som har gått på någon annan dynamisk yogaform tidigare. Här får du mera utmaningar än i Virya 1-2, framförallt vad gäller balans och rörlighet. Du får också möjlighet att göra solhälsningar i din egen takt men behöver inte kunna dem utantill vid terminsstart.

Solhälsningar

I Virya 1-2 och Virya 2 gör vi solhälsningar från nivå 2. Om du vill kika på ett smakprov på solhälsning B från Virya 2 finns en film på mig här: Solhälsning B. Oroa dig inte om det ser knepigt ut, vi tar det stegvis och flera av momenten går att förenkla vid behov!

Solhälsningarna i Virya 1 görs till stor del med ett knä i golvet vilket gör dem mindre belastande och mindre utmanande för balans och rörlighet.