Viryayoga


Viryayoga

Viryayoga är en dynamisk yogaform som är utvecklad av yogaläraren, dansaren och författaren Josephine Selander och naprapaten Malin Flinck.

YogaböckerFokus ligger på hälsosam biomekanik, men också på glädje och energi. Målet är att erbjuda en yogaform som på ett metodiskt och lättsamt sätt gör att vi finner storheten, styrkan och glädjen i vår egen kropp och vårt sinne.

Utgångspunkten när Viryayogan kom till var att Josephine upplevde att många av hennes elever hade svårt att få till Ashtangayogans första serie och hon ville sänka tröskeln för nybörjare. Samtidigt skulle yogaformen underlätta för mera vana yogaelever att vidareutvecklas utan att riskera att skada sig. Man hade också i åtanke att många som börjar med yoga i väst börjar senare i livet, och att vi lever i ett kallt land där de flesta har stillasittande jobb. Den klassiska hathayogan är utgångspunkten med ashtangayogans flödestänk, anusarayogans biomekaniska förhållningssätt och en djup förankring i yogans filosofi.

Hälsosam biomekanik

Biomekanik låter krångligt, men är egentligen enkelt. Det handlar om rörelselära som hjälper oss att utföra yogapositionerna på ett hälsosamt sätt. Det kan till exempel handla om att stabilisera ländryggen innan vi går vidare i olika rörelser, eller att säkerställa att inte lederna belastas i ytterläge när vi egentligen vill stretcha musklerna. Det kan också betyda att vi använder yogablock istället för att försöka tvinga ner händerna i golvet, eller tar hjälp av yogabälten i olika positioner för att få en bättre utgångsställning.

Bra yoga är yoga som gör gott för dig. Prestigelöst och utan prestationskrav. Kom som du är. Upplev vad yoga kan göra för dig. Ha kul!

Viryayogans personnummer 10 – 4 – 3

Viryayogans “personnummer” syftar på att varje viryayogaklass består av 10 delar, innehåller 4 komponenter samt att det finns 3 olika tempoklasser.

Varje viryayogaklass består av 10 delar, eller moduler

Nedåtgående hundModulerna är miniflöden av olika slag:

1.  Uppvärmning
2.  Solhälsningar
3.  Stående positioner
4.  Balans
5.  Armbalanser och magstärkande asanor
6.  Höftöppnare
7.  Bakåtböjningar
8.  Framåtfällningar
9.  Avslutande
10. Avslappning

 

 

Eftersom alla moduler alltid ingår i varje yogaklass får du allsidig yogaträning varje gång du går på en Viryayogaklass.

 

Det finns 4 komponenter som alltid genomsyrar en viryayogaklass

Ett par asanor (positioner) från varje modul. Poängen är att alla 10 moduler ska vara representerade vid varje lektion. På så sätt får du alltid en allsidig träning vid varje yogaklass, även om fokus kan ligga på en speciell del.

Biomekanik och ett fysiskt tema. Syfet med ett specifikt biomekaniskt tema är att fokusera lite extra på exempelvis förankring eller stabilitet beroende på vad gruppen behöver och vad som passar för de asanor (positioner) man utför.

Ett filosofiskt tema. I början av varje yogaklass presenteras ett filosofiskt och tankeväckande tema. Det kan till exempel vara ett citat från yogalitteraturen men också något mera vardagligt.

Glädje. En av grundidéerna i viryayoga är att du efter klassen ska känna dig glad och stärkt. Det är okej att skratta om en position känns galen eller svår. Yoga ska vara kul!

3 olika tempoklasser

Det finns tre olika tempoklasser; instruktionsklass, flowklass och eget-tempo-klass. Viryayoga 1 och Viryayoga 2 är instruktionsklasser.

Läs om hur det hela började här, eller mera om Viryayoga här: Nordiska Yogainstitutet.