Frågor & Svar


Frågor och svar

Har du synpunkter eller frågor? Kanske har du förslag på förbättringar, eller önskemål om schemat? Om din fråga är allmängiltig publiceras den här, annars svarar jag dig via mejl. Kontaktformulär finns under Kontakt.

Vad har man på sig när man yogar?Studio Yogaenergi - Skratta

Ha på dig bekväma kläder som du kan röra dig fritt i. Det kan vara skönt att ta med en långärmad tröja eller en liten filt till avslappningen om man är frusen av sig. Man yogar barfota för att inte halka på yogamattan.

Behöver man vara vig för att gå på yoga?

Nej, det behöver man inte. Man blir successivt mera rörlig av att yoga, men det är också individuellt hur vig man är/blir beroende på hur man är skapt. Det vi strävar efter är att töja ut de muskler som lätt blir för strama hos många av oss, och samtidigt stärka upp de muskler som behövs t ex för att orka ha en bra hållning.

Hur vet jag om jag klarar ett yogapass?

För Pausyoga och Medicinsk yoga finns inga fysiska krav. För Basyoga och Viryayoga krävs att du kan stå på alla fyra (händer och knän) en kortare stund, och från den positionen komma upp på händer och fötter med baken i vädret (”hunden”). Du behöver däremot inte kunna sträcka på benen i den här ställningen. Den kan vara ganska obekväm innan man vänjer sig, men är väldigt skön för ryggen efter ett tag. Det är du själv som bestämmer vad som känns bra i din kropp, och du kan alltid välja att gå ner i en viloposition om det känns för besvärligt.  Har du någon skada som du tror hindrar dig är det bra om du kollar med en läkare om det är okej att du går på yoga. Du ansvarar själv för att känna efter och inte pressa dig för hårt.

Bra yoga är yoga som gör gott för dig. Prestigelöst och utan prestationskrav. 

Jag blev yr och illamående av yogan, vad beror det på?

En del personer känner av yrsel, illamående eller huvudvärk första gången de provar yoga. Det kan bero på flera olika saker. En anledning kan vara att man inte är van vid att andas djupa andetag eller att böja sig framåt så huvudet kommer lägre än hjärtat. Det brukar gå över efter en eller ett par gånger, och just de här sakerna är starkt bidragande till några av de positiva effekter man får av yoga, som till exempel bättre återhämtning och bättre sömn. Läs gärna en artikel om inversioner (upp- och nedvända positioner) här.

Det kan också vara bra att fundera över om man har ätit och druckit tillräckligt innan yogan. Se till att inte vara helt tömd på energi. Ta gärna en frukt och/eller en handfull nötter innan passet om du inte har hunnit få i dig ett mellanmål tidigare på dagen.