Varför yoga?


Varför yoga?


Kanske vill du bli smidigare i kroppen, må bättre fysiskt och ha lättare för att slappna av. Vid regelbunden träning kan man få många positiva effekter av yoga. Exempelvis en ökad kroppsmedvetenhet, minskad muskulär spänning, förbättrad sömn, sänkt blodtryck mm. Yogans filosofi kan också tillföra ett nytt förhållningssätt till dig själv och omvärlden som kan inspirera till nya sätt att tänka och reagera. 

Yoga Alliance, en organisation som kvalitetssäkrar yogalärare och yogaskolor i världen, har sammanställt en lista med de tio bästa anledningarna till att prova yoga. ”Asanas” är sanskrit och betyder kroppspositioner.

  1. Minskad stress
    Yoga minskar de fysiska effekterna av stress på kroppen och sänker nivåerna av stresshormonet kortisol. Andra fördelar är sänkt blodtryck och hjärtfrekvens, förbättrad matsmältning, bättre immunförsvar och minskade symptom på ångest, depression, trötthet, astma och sömnlöshet.
  2. Smärtlindring
    Studier har visat att asanas, meditation eller en kombination av de två, minskar smärta för personer med cancer, MS, artros, rygg-och nacksmärtor. Vissa utövare rapporterar även att känslomässig smärta kan lindras genom att praktisera yoga.
  3. Bättre andning
    Med yoga lär du dig att ta långsammare, djupare andetag. Det bidrar till att förbättra lungfunktion, avslappning och att öka mängden syre i kroppen.
  4. Flexibilitet
    Yoga förbättrar flexibilitet och rörlighet i kroppen och kan lindra värk och smärta i musker och leder. Muskler och ligament förlängs och du får bättre hållning och
    kroppsuppfattning.
  5. Some things can't be answered by GoogleÖkad styrka
    När du gör asanas använder du kroppens alla muskler, vilket gör dig starkare. Med en stark kropp lindrar du muskelspänningar.
  6. Viktkontroll
    Yoga kan göra att du går ner i vikt. Du bränner kalorier, minskar kortisolnivåer och stress. Yoga främjar också goda matvanor och ger en ökad känsla av välbefinnande och självkänsla.
  7. Förbättrad cirkulation
    När du gör asanas syresätts kroppens alla celler och du får bättre cirkulation.
  8. Bra för hjärtat
    Yoga sänker hjärtfrekvensen, ger bättre uthållighet och förbättrar syreupptagningen.
  9. Fokus på nuet
    Yoga hjälper oss att fokusera på nuet, att bli mer medvetna om oss själva och att ta hand om både kroppen och sinnet. Du förbättrar koncentrationen, koordinationen och minnet.
  10. Inre frid
    Den meditativa aspekten av yoga kan hjälpa till att nå en djupare, mer andlig mening med livet.