Yogaformer


Yogaformer på Studio Yogaenergi

Solhälsning AViryayoga 1 – 90 min

Passar dig som inte har yogat tidigare, har haft ett uppehåll eller vill lära dig Viryayoga från grunden. Skonsam men effektiv träning av styrka, smidighet och balans där meditation och en längre avslappning ingår i passet. Fokuserar på känslan i kroppen och på andningen. En skön stressventil som tar hand om både kropp och själ.

Viryayoga 1 – 90 min fortsättning

Samma som Virya 1 90 min men med större variation på övningarna och lite högre tempo. Passar dig som har tidigare yogaerfarenhet och kan vara ett alternativ till Viryayoga 1-2 (som är lite mera krävande styrkemässigt).

Viryayoga 1-2

Man behöver inte ha gått på Viryayoga 1 för att gå på 1-2. Andra dynamiska yogaformer som t ex Ashtangayoga och Poweryoga ger också en bra grund. Viryayoga 1-2 passar också dig som inte är så yogavan men som gillar lite tyngre träning och vill bli ordentligt varm. 1-2 har samma upplägg som Viryayoga 1, men tempot är högre och övningarna mer belastande (längre hävstänger). Solhälsning B, Virya 2Du behöver inte vara vig för att gå på Virya 1-2, men hyfsat stark.

Viryayoga 2

För dig som är lite mera rörlig och har tidigare yogaerfarenhet. Passar dig som har gått på Virya 1-2 och är sugen på nästa steg. Kan också vara ett alternativ för dig som har gått på någon annan dynamisk yogaform tidigare. Här får du mera utmaningar än i Virya 1-2, framförallt vad gäller balans och rörlighet. Du får också möjlighet att göra solhälsningar i din egen takt men behöver inte kunna dem utantill vid terminsstart.

Viryayoga 2-3

För dig som har gått på Virya 2 eller motsvarande en eller flera terminer. Här ingår lite mer avancerade övningar som olika armbalanser och upp- och nervända positioner (handstående, huvudstående m.m.). För nivå 2 och 2-3 är det lämpligt att ha bra koll på biomekaniken så man inte riskerar att skada sig, eftersom yogan blir lite mindre ”säker” ju mer avancerad nivå man yogar på.

Solhälsningar

I Virya 1-2 och Virya 2 gör vi solhälsningar från nivå 2. Om du vill kika på ett smakprov på solhälsning B från Virya 2 finns en film på mig här: Solhälsning B. Oroa dig inte om det ser knepigt ut, vi tar det stegvis och flera av momenten går att förenkla vid behov!

Solhälsningarna i Virya 1 görs till stor del med ett knä i golvet vilket gör dem mindre belastande och mindre utmanande för balans och rörlighet.